دیدگاه

در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی شود
  • دیدگاه

    در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی شود

امام خامنه ای (حفظه الله):
دیدگاه

جوانها! بدانید، بدون هیچ‌گونه تردیدی آینده‌ی روشن و امیدبخش این کشور و این نظام متعلّق به شما است؛ شما خواهید توانست کشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ شما به توفیق الهی خواهید توانست الگو و نمونه‌ی کاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامی را در این آب و خاک تشکیل بدهید؛ برای اینکه بتوانید این وظائف بزرگ را انجام بدهید، بایستی دین را، تقوا را، عفّت را، پاکیزگیِ روحی را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج کنید و تقویت کنید. جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به عفّت، به [انجام‌] خدمات اجتماعی و به ورزش؛ اینها خصوصیّاتی است که جوانِ امروز به آن احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجیِ من ان‌شاءالله توفیق انجام این کار را داشته باشید.

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

چهارشنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۰۵ ب.ظ

اپیدمی رای سفید

تعدد کاندیداهایی که در احساس تکلیفشان استوار هستند سبب اختلال در انتخاب اصلح گشته . نمیدانم حضرات خواص جامعه چه زمانی میخواهند  خواص بودن خود را اثبات کنند ؟ یکی از سوالات مهم در مقابل این همه احساس تکلیف این است که در شرایطی که خواص جامعه توان تشخیص اصلح در بین خود را ندارند چگونه انتظار دارند مردم یا (به اصطلاح خواص جامعه) عموم بتوانند از بین این همه کاندیدا اصلح را انتخاب کنند؟ به عبارت دیگر از این 30 نفر -  شاید هم بیشتر -  چند نفر از بقیه صلاحیت بیشتری دارند و بقیه در ذیل آنها قرار دارند  حال چگونه خود را صاحب تکلیف میدانند خدا میداند؟!!!

نکته دیگری هم که وجود دارد این است که گویا انسان هرچه به خواص جامعه نزدیک تر میشود و به قول معروف وارد فعالیت هایی میشود که از بقیه افراد بیشتر در وادی رخداد های فرهنگی- سیاسی جامعه قرار میگیرد ( در جمع دانشجویی اصطلاحش فعال دانشجویی است ) به همان میزان خاصیت های این قشر در او جلوه میکند . یکی از خاصیت های مهمی که بنده در طول این چند سال از خواص جامعه خود مشاهده کردم سردرگمی در شرایط حساس جامعه بوده است . این خاصیت را امروز بنده در جمع دانشجویان ارزشی نیز احساس میکنم .

به نوبه خود به همه دوستان این زنگ هشدار را به صدا در می آورم که به هوش باشید . این برهه از تاریخ جمهوری اسلامی به مانند تمامی دوران کشور  زمان سکون، رخوت، سستی، سردرگمی، ندانم کاری، عدم بصیرت، سهل انگاری و بی تدبیری نیست .

یکی از موضوعات عجیب برای بنده این بود که در چند روز گذشته از برخی دوستان شنیدم که اگر روند کاندیدا ها به این صورت پیش برود ما رای سفید خواهیم داد . از این اظهار نظر دوستان قدیمی بسیار عصبانی شدم . باید خدمت همه دوستان عرض کنم که اگر شما نمیتوانید از بین کاندیداها کسی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنید چه انتظاری از مردم داشته باشیم؟ مگر شما نباید جلو دار مردم باشید ؟ آیا دوباره میخواهید امام امت دوباره اعلام کند که خواص خود را به مردم برسانند؟ نمیدانم شاید فتنه امسال از این جنس باشد. شاید یادمان رفته است که امام خامنه ای فرمود : دانشجویان در مورد مسائل مهم کشور موضع داشته باشند . تحلیل کنند و . . .     

از نظر این حقیر در همه دوران ، انتخاب برای کسانی که کمی اهل مطالعه باشند امری ساده است و به فرمایش رهبری نباید در این امر وسوسه کرد . امام خامنه ای اعتقاد دارند انتخابات ، انتخاب اصلح است نه انتخاب صالح . اگر انسان کسی را در حد صلاحیت های ریاست جمهوری نمیداند بنا به اصل تنزل تدریجی نزدیک ترین شخص را باید انتخاب کرد و بقیه افراد جامعه را به این سمت رهنمون ساخت . متاسفانه تصور این است که اگر ما کسی را انتخاب میکنیم در تمام شرایط و برای همه اعصار و در همه شئون او را تایید کرده ایم . نخیر این طور نیست . ما کسی را که در بین گزینه ها احسن الموجودین میباشد را برمیگزینیم.

امیدوارم همه دوستان با موضع  و با تفکر وارد گود انتخابات شوند

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۲ ، ۱۳:۰۵
حامد موفق بهروزی
سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸ ق.ظ

شهادت

این مطلب سرمقاله ی کوتاهی برای شماره سوم نشریه ۲۴ بود که قرار هست در ۲۰ فروردین در سالروز عروج عارفانه سید مرتضی آوینی منتشر بشود. مناسب دیدم اینجا نیز منتشر شود:

بسم الله الرحمن الرحیم

انسان بدون خداوندگار خویش در ظلمت محض است و این معنی را جز هدایت یافته گان نخواهند فهمید . انسان بدون رب ، خانه به دوش است و هیچ مامنی را برای خود نمی یابد. او چه می فهمد عشق را ؟ چه میفهمد ایثار را؟ چه میفهمد شوق را ؟ و این همه را شهدای ما یافتند و ما نیز در شهادت جست و جو میکنیم . هرجا یقین هست عطر ناب شهادت نیز هست و هرجا تردید هست بوی سستی  می آید . و آن سان زندگی معنا پیدا می کند که به شهادت بیانجامد چرا که شهادت حیات عند رب است و اوج سلوک آدمی . در عصری که خدا را به زعم خویش فقط در گوشه تاریک خانه ها باید چشید ، بشریت تشنه است و هرچه از این شوره زار می نوشد تشنه تر می گردد . در شرایطی که رسانه ها رسالت هدایت را به زر و سیم ثروتمندان بخشیده اند بشریت سردرگم و در اضطراب است . در این میان هستند کسانی که هنوز نمی دانند این مسیر ، مشی گمراهان است والبته کم نیستند کسانی که آگاهند که باید انقلاب کرد و راه رسم حیات را دگرگون ساخت ولی چه کسانی جز شهدا  میدانند که چگونه باید زیست و راه رسم حیات چیست؟ شهید بلند ترین فریاد روح تعالی یافته انسان است .  شهید اوج آرمان یک زندگی است . شهید هدایت گرِ، هدایت یافته است  و بعید است با این همه هادی دوران جاهلیت ادامه یابد. به امید هدایت انسان . . .

شهادت بزرگمرد عرصه هنر تسلیت

۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۲ ، ۱۱:۴۸
حامد موفق بهروزی
پنجشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۵ ق.ظ

مستضعفین فراموش شده میانمار

تابستان سال قبل بود که اخباری اندک از کشوری در جنوب شرقی آسیا در جهان مخابره شد که حیرت همه را بر انگیخت جز سازمان های بین المللی و نهاد های حقوق بشری. آری سوزاندن و کشتار هزاران نفر از مسلمانان میانمار. تین سین رئیس جمهوری میانمار بعد از ملاقات با هیلاری کلینتون ، اصلاحاتی را در کشور آغاز کرد که شاه بیت آن عدم به رسمیت شناختن مسلمانان میانمار به عنوان شهروندان آن کشور بود .

در گیری ها با بهانه های کوچک آغاز شد و بودایی ها که هفتاد درصد جمعیت میانمار را تشکیل میدهند با حمایت ارتش و نیروهای دولتی اقدام به سوزاندن مساجد و روستاهای مسلمان نشین کردند. اما این مسئله به این جا ختم نمیشود ، بودایی های تند رو شروع به نسل کشی مردم مظلوم میانمار کردند . به آتش کشیدن مردم مسلمان میانمار تنها بخشی از این فاجعه انسانی است چرا که بودایی ها علاوه بر سوزاندن مسلمانان به زنان و دختران آنها نیز تجاوز میکردند تا توهین به انسانیت را تمام و کمال ادا کنند.

 این در حالی صورت میگیرد که (آنگ سان سوچی) رهبر مخالفان برمه و برنده جایزه به اصطلاح صلح نوبل در سال1992 در هیچ کدام از سخنرانی های خود کوچکترین اشاره ای به این مسئله نکرده است . اما ماجرا زمانی جالب میشود که با خبر می شویم تین سین رئیس جمهور میانمار امسال کاندیدای جایزه صلح نوبل میشود. آیا این اقدام از طرف غربی ها به سخره گرفتن درک و شعور انسانی نیست؟ معرفی رئیس جمهوری که از کشتار هزاران مسلمان حمایت کرده، به عنوان کاندیدای جایزه صلح نوبل یعنی،  معنای صلح غیر از آن است که همه میفهمند.جمله شهید آوینی در ذهنم مرور میشود : (آمریکا اجازه دارد که قواعد بازی را رعایت نکند و وقتی هم که چنین می کند ، باز قاعده بر این است که نه فقط همه خود را به نفهمی بزنند ، بلکه این خلاف آمد را نیز به مثابه یکی از قواعد بازی توجیه کنند. وقتی این توجیه اصل باشد، بازی می تواند هر قاعده ای به خود بگیرد وکسی هم حق اعتراض ندارد .)

 البته ما به این اعمال ضد انسانی از نهاد های حقوق بشری و صلح طلب عادت داریم و هیچ جای تعجب نیست چرا که ذات این نهادها با اعمال وحشیانه خو گرفته است. اما آنچه جای درنگ دارد سکوت رسانه ای در خصوص این فاجعه است . سکوتی که هم در عرصه جهانی وجود دارد و هم در داخل کشور حکم فرماست . سیاستمداران غربی که  حامی کشتار مسلمانان هستند با اعمال سیاست جایگزینی ، توانسته اند مسئله سوریه ، کره شمالی و . . . به عنوان مسئله اول جهان مطرح کنند و این نسل کشی را از صحنه بیرون بکشند.

اما در داخل جمهوری اسلامی چه اتفاقی افتاد که ما شاهد سکوت رسانه ای بودیم؟ آیا ما نیز میخواهیم چشم خود را به روی کشتار برادران و خواهران خود ببندیم؟ آیا ما نیز میخواهیم دچار بازی رسانه ای غرب شویم؟

چه بر سر ما آمده است؟ در شرایطی که رسانه ملی ما برای اشک های یک بازیکن فوتبال – که در جای خود محترم است – که قرار است از فوتبال خداحافظی کند دل میسوزاند و یک موج رسانه ای راه می اندازد گوش خود را برای شنیدن فغان یک ملت مظلوم بسته است . در شرایطی که رئیس جمهور ما چاوز را شهید میداند چرا برای مسلمانان میانمار – که در مسلمان بودنشان شکی نیست – اقدامی صورت نمیدهد؟ البته منکر این نیستم که سازمان هلال احمر کمک هایی به آوارگان ارسال کرده است ولی آنچه ما انتظار داشتیم فراتر از ابراز نگرانی وزارت امورخارجه بود.

کجایند اساتید دانشکده های حقوق که دادخواست ها را طومار کنند و برای نجات مسلمانان فریاد بزنند؟ چه بر سر تشکل های دانشجویی آمده است که هیچ موج مطالبه گری در این خصوص صورت نمیگیرد؟

نمیدانم شاید آرگو برای ما مهمتر باشد که برای میشل اوباما باروت خیس میفرستیم ولی برای مسلمانان برمه کوچکترین همایشی حتی نمایشی برگزار نمیکنیم.

به خدا قسم قلب حضرت رسول از بی تفاوتی ما در رنج است . باور کنیم که مسلمانان برمه بعد از خدا تنها به جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته اند تا دست گیر آنها باشیم و به یاری آنها بشتابیم . مگر یادمان رفته است که پیر مرادمان میگفت ما میخواهیم جبهه مستضعفین جهان را در مقابل جبهه مستکبرین جهان تشکیل بدهیم . به امید آزادی بشریت از دست همه جنایتکاران عالم .

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۲ ، ۱۱:۳۵
حامد موفق بهروزی
جمعه, ۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۵ ب.ظ

بررسی شبهه دور در نظام حکومتی ولایت فقیه

در مباحثات مختلف با دوستان اصلاح طلب و طرفداران این حضرات در دانشگاه بارها و بارها مبحث دور در سیستم حکومتی ولایت فقیه مطرح شده و متاسفانه به وضوح شاهد این بوده ام که حتی دوستان خود ما نیز بارها دچار این شبهه شده اند و قادر به پاسخگویی به این مسئله نبوده اند . البته نباید فراموش کرد که متاسفانه بعد از 34 سال حکومت این سیستم در جمهوری اسلامی ایران هنوز اولیات این نوع حکومت در جامعه ، روشن و صریح بیان نشده و  البته این را هم بنده به حساب مظلومیت حکومت جمهوری اسلامی میگذارم. در هر صورت اهمیت موضوع را به اندازه دانستم که مطلبی در این خصوص بنویسم و این بحث را تا حدودی برای دوستان مطرح کنم.

این شبهه به دو صورت عمده مطرح میشود. الف) به صورت فلسفی ب)غیر فلسفی

شبهه فلسفی: چون مجلس خبرگان، رهبری را انتخاب میکنند و رهبری، فقهای شورای نگهبان را و فقهای شورای نگهبان، کاندیداهای مجلس خبرگان را تایید میکنند این سیستم تشکیل یک دور در حکومت میدهد و چون دور باطل است این سیستم نیز یک سیستم باطلی است.

پاسخ ما : وقتی از اصطلاح دور باطل و امثال این اصطلاح استفاده میشود باید دانست که این شبهه از نوع شبهه فلسفی است و طرف مقابل را باید توجیه کرد که وقتی از اصول فلسفی برای طرح بحث استفاده میکند لزوما باید شرائط بحث فلسفی را نیز رعایت کند. قبل از هر چیز خدمت شما عرض کنم که این شبهه بیش از 5 نوع پاسخ دارد که به خاطر طولانی بودن بعضی از این روش ها تنها آن موردی را بنده خدمت شما عرض میکنم که راحت ترین و سریع ترین پاسخ میباشد. اول باید معنای دور باطل در فلسفه را بیان کرد. دور باطل به چه معناست؟ دور باطل در فلسفه آن دوری است که اتفاق نمی افتد و به اصطلاح فلسفی تر به وجود نمی آید. صرف وجود این سیستم در جمهوری اسلامی ایران یعنی اینکه این سیستم دور فلسفی نیست. در واقع اصلی ترین جواب برای عدم دور باطل بودن این سیستم ، وجود داشتن و یا فعال بودن این سیستم در جمهوری اسلامی ایران است چرا  که اگر این روش دور میبود قاعدتا نباید در جمهوری اسلامی ایران عینیت میافت و به وجود می آمد. به قول دوستان فلسفی : تصور این قضیه موجب تصدیق است . یعنی، بودن این روش یعنی دور نبودن این سیستم.

شبهه غیر فلسفی: وقتی در مناظرات به این جای بحث میرسیم و فرد مقابل کاملا قانع میشود که به لحاظ فلسفی این سیستم اشکالی ندارد، نوع دیگری از این شبهه را مطرح میکند و آن بدین صورت است: در صورتی که حتی این روش دور فلسفی نباشد( دور باطل نباشد) ، به گونه ای است که میتواند فساد آور باشد . در این روش کسانی که قدرت دستشان میباشد میتوانند سیستم حکومت را دچار فساد کنند. به عبارت دیگر رهبری با شورای نگهبان هماهنگ میشود تا کسانی را تاییدکنند که از تیم رهبری هستند، تا در صورتی که از رهبری اشکالی مشاهده کردند دم نزنند و بدین صورت حلقه قدرت حکومت در اختیار اشخاص خاصی قرار گیرد که این اشخاص فاقد صلاحیت میباشند.

پاسخ ما : با دو رویکرد میتوان این شبهه را پاسخ داد : رویکرد مادی و رویکرد الهی

ابتدا لازم است توضیحی عرض کنم . هدف ما در پاسخ به این شبهه این نیست که  بخواهیم این سیستم حکومتی را یک سیستم بی نقص و بی عیب و بدون اشتباه تصویر کنیم. باید یاد آوری کنم که تمامی سیستم های بشری برای حکومت ، دارای ظرفیتی از اشتباه و خطا میباشند و این ظرفیت اشتباه جزو ویژگی ذاتی این سیستم ها میباشد چرا که عناصر این سیستم ها،  انسان ها میباشند و انسان ها معصوم نیستند و دچار خطا و اشتباه میشوند فلذا ما در همه انواع حکومت باید میزانی از اشتباه را داشته باشیم . فرض کنید سیستمی باشد که در آن خطا صورت نمیگیرد . یعنی هرکسی در این شیوه حکومت مسئولیتی بگیرد نمیتواند اشتباه کند و لاجرم باید تصمیم درست را بگیرد. به مصداق جاده ای که اطراف آن بتن ریز شده و یک خودرو مجبور است فقط در این مسیر حرکت کند و هیچ راهی بجز راه مستقیم ندارد . این شیوه با ذات نظام خلقت منافات دارد چرا که انسان مختار نیز میباشد یعنی از میان چند انتخاب یکی را میتواند انتخاب کند . در شیوه فوق هیچ حق انتخابی برای انسان وجود ندارد و انسان باید در یک مسیر از قبل پیش بینی شده حرکت کند تا دچار اشتباه نشود . فلذا ما میخواهیم در پاسخ به این پرسش بگوییم که در این شیوه از حکومت نیز خطا و اشتباه صورت میگیرد ولی با این روش این خطا به کمترین میزان خود رسیده است. لازم به ذکر است طراحان این روش معتقد هستند اگر شیوه ای بهتر از این روش مطرح شود باید این روش ارتقا یابد.

اما پاسخ از جنس مادی : آنچه مطرح است نظارت بر حاکمان یک کشور است . یعنی نگرانی دوستان این است که اگر حاکمی اشتباه کرد کسانی که ناظر هستند وسیستم نظارتی را تشکیل میدهند (مجلس خبرگان) به عناوین مختلف خود نیز دچار فساد نشوند و باعث فساد در کل سیستم. اگر رهبری دچار اشتباه شود در این روش احتمال این میرود که مجلس خبرگان به خاطر باند بازی که با شورای نگهبان صورت داده اند این خطا را گزارش نکنند . اگر بدون نگاه الهی به این روش بخواهیم پاسخ دهیم باید بگوییم منطقی ترین روش برای نظارت در یک کشور ایجاد یک نهاد نظارتی در درون حاکمیت آن کشور است . به عبارت دیگر هیچ کشوری سر نخ نظارتی خود را به خارج از کشور منتقل نمیکند و نهایتا در تمام کشور ها سیستم نظارت در ارتباط با حاکمان ایجاد میشود . یعنی کسانی را که حاکمان به انهار مختلف انتخاب میکنند بر خود آنها نظارت میکنند . و اساسا راهی بجز این روش متصور نیست. در جمهوری اسلامی هم بنا به قاعده عقلانیه (تشخیص خبره با خبره میباشد) وظیفه تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان به عهده شورای نگهبان گذاشته شده است . و تحت هر شرائطی تشخیص صلاحیت کاندیدا ها باید توسط کسانی صورت گیرد که در داخل این حاکمیت حضوردارند چرا که عقلانی نیست تشخیص صلاحیت افراد مورد نیاز این نظام توسط دشمنان این نظام صورت گیرد یا توسط کسانی که به این نظام بی تفاوت هستند و برایشان فرقی نمیکند که آینده نظام چه خواهد شد. با این پیش فرض هر گروهی بجز شورای نگهبان هم این وظیفه را عهده دار شود باز همین اشکال وارد خواهد شد. نکته دیگر این است که در قانون اساسی، اصل 108 ام نیز این پیش بینی را انجام داده که اگر در زمانی احساس شود که شورای نگهبان اعمال سلیقه شخصی میکند خبرگان بتوانند مرجع تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را تغییر دهند . طبق اصل 108 قانون اساسی تمام قوانین مربوط به مجلس خبرگان توسط خود مجلس خبرگان وضع میشود . تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان نیز قانون مصوب خود مجلس خبرگان اول است و هر موقع مجلس خبرگان بخواهد میتواند مرجع تایید صلاحیت را تغییر دهد . ولی باز یاد آوری میکنم که تحت هر شرایطی این شبهه وجود خواهد داشت و پاسخ آن نیز همان است که عرض شد.

پاسخ با نگاه الهی : در نگاه شیعه روش حکومت اللهی بصورت فقاهتی تعریف شده و این که در راس امور باید یک فقیه جامع الشرائط وجود داشته باشد از اساس تفکر حکومتی شیعه میباشد . در دوران غیبت نیز این مسئله مهم تر میباشد یعنی مسئله حکومت بسیار حیاتی است . فلذا بعید است خداوند مردم مسلمان را بدون هدایت و راهنمایی به حال خود واگذارد . مجلس خبرگانی که 80 مجتهد تراز اول در نظارت بر یک مجتهد جامع الشرائط فعالیت میکنند بعید است با دچار شدن به هوای نفس وارد بازی های سیاسی بشوند و با باند بازی بخواهند یک مجتهد را که دارای شرائط نباشد، تایید کنند و یا برعکس. در صورتی هم که این اتفاق رقم بخورد هم امام زمان و هم خدای متعال وعده کرده اند که نقاط ضعف مرجعیت فقهی و عالمان را جبران خواهند کرد و بنا به قاعده لطف الهی حتما خداوند کسانی را که در راه حق قدم بر میدارند  هدایت خواهد کرد و نخواهد گذاشت که سرگردان امواج ظلمت شوند.


پ . ن 1 : اما آن چه جالب است این است که در دوره های قبل افرادی که شاید از محبوب ترین اشخاص نزد رهبری بودند از تایید صلاحیت شورای نگهبان جا ماندند : آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران ، حجه الاسلام ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس، آیت الله میرباقری و . . .

پ . ن 2: اصل 108 قانون اساسی:((قانون‏ مربوط به‏ تعداد و شرایط خبرگان‏، کیفیت‏ انتخاب‏ آنها و آیین­نامه‏ داخلی‏ جلسات‏ آنان‏ برای‏ نخستین‏ دوره‏ باید به‏ وسیله‏ فقهای اولین‏ شورای‏ نگهبان‏ تهیه‏ و با اکثریت‏ آراء آنان‏ تصویب‏ شود و به‏ تصویب‏ نهایی‏ رهبر انقلاب‏ برسد. از آن‏ پس‏ هر گونه‏ تغییر و تجدیدنظر در این‏ قانون‏ و تصویب‏ سایر مقررات‏ مربوط به‏ وظایف‏ خبرگان‏ در صلاحیت‏ خود آنان‏ است‏.))

پ . ن 3 : در این مسئله نباید از جایگاه نظارت مردمی نیز غافل شد که به روشهای مختلف میتوانند مسائل را انقال دهند.

پ . ن 4 : نگاهی به روش های حکومتی کشورهای مهم جهان نیز ما را متوجه همین نکته میکند که در سیستم های دیگر نظارتی نیز این اشکال وجود دارد با یاد آوری این مسئله که در آن نظامات خداوند هدایت گر نخواهد بود چرا که در مسیر الهی قرار ندارند.

 

 

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۲ ، ۲۱:۰۵
حامد موفق بهروزی
دوشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۲، ۰۱:۰۱ ب.ظ

بغرنج ترین بحران کنونی برای آمریکا

بعد از دوسال جنگ داخلی در سوریه آنچه برای آمریکا درد آورترین مسئله به شمار میرود این است که کشوری که قرار بود در اندک زمانی یک انقلاب ساختگی را تجربه کند و به عنوان یک انقلاب عربی در مقابل انقلاب های اسلامی منطقه قد علم کند و یک منطقه استراتژیک را به جبهه بلوک غرب اضافه کند تا به حال در مقابل این فتنه انگیزی ها مقابله کرده و توانسته در مقابل دشمنان داخلی و خارجی از خود مقاومت نشان دهد . فی نفسه استقامت دولت بشار اسد در مقابل این همه برنامه ریزی ها شکست بزرگی برای آمریکا محسوب میشود و این مسئله به یقین در وجهه بین المللی آمریکا اثر مستقیم خواهد داشت.

مسئله ای که مدتهاست، بسیار برای آمریکا و متحدانش آزاردهنده میباشد اختلافات متعدد در بین معارضان دولت سوریه است. جبهه غربی صهیونیستی به اندازه ای دامنه مخالفان سوریه را گسترده کرده است که حتی خود نیز در مدیریت این جبهه عریض و طویل درمانده جلوه میکند. کشورهایی که در اعزام نیروهای مزدور در حال فعالیت میباشند افزایش یافته اند : ترکیه، قطر، عربستان،افغانستان، پاکستان، تونس، اردن، لبنان و . . . همه به نوعی در این جنگ جهانی نقش ایفا میکنند . تکثر گروههای تروریستی نیز در این جنگ از دیگر نگرانی های بین المللی به شمار می آید. وجود نگرش های سلفی در بین معارضان و همین طور نگرش های مذهبی معتدل تر و ادامه این طیف  تا حضور الحادیون یک خاکریز وسیع از نگرش ها و سلایق و خواسته ها را رقم زده است. گروه غربی نیز با تمام تلاشی که صورت داد نتوانست 27 کشور عضو اتحادیه اروپا را به خواسته های خود مبنی بر ارسال سلاح به سوریه مجاب کند . انگلستان و فرانسه که سردمداری این جریان را برعهده دارند اعلام کردند در صورتی که اتحادیه اروپا ارسال سلاح را نپذیرد با پذیرش مسئولیت این امر، خود به صورت مستقل اقدام به ارسال سلاح خواهند کرد که این سخنان با واکنش بسیار تند اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان و اتریش قرار گرفت . در هر صورت این مسئله نیز بیان گر عطش بی حد و حصر مثلث آمریکا انگستان و فرانسه برای به سر انجام رساندن این بحران میباشد که از نگرش خود با مجهز کردن مخالفان قابل حصول است البته باید ازعان کرد خروج نیروهای انگلیسی از افغانستان و حضور آنها در سوریه در کنار نیروهای آموزش دیده توسط یگان دلتا فورس آمریکا در لبنان تا حدی تغذیه گر مهارت و تجربه نیروهای معارض گشته و ادامه این روند بسیار کار ساز به نظر میرسد ولی نگرانی اتحادیه اروپا از گسترش گروهک های تروریستی در سوریه میباشد که با ارسال سلاح نیز این مسئله میتواند پررنگ تر شود .این مسئله در بین کشور های منطقه نیز مهم جلوه میکند.حساسیت امر برای کشورهایی که در حال اعزام نیروی مزدور میباشند قطعا بیشتر خواهد بود چرا که بعد از مدتی بالاخره این جنگ تمام خواهد شد و این افراد متشکل شده، به وطن خود برخواهند گشت و در این صورت برای خود آن دولت ها سبب نگرانی خواهند بود.  

این اختلافات در جبهه معارضان نیز کاملا مشهود است . استعفای احمد معاذالخطیب که از ماه گذشته پیش بینی میشد سردرگمی جدیدی برای این جبهه رقم زده است . استعفایی که اعلام شد با عبور جبهه معارضان از خطوط قرمز، عامل اصلی آن است و به نظر میرسد معاذالخطیب که خود شخصی مذهبی است کم کم به عمق فاجعه پی میبرد و از نقش بیهوده خود در مقابل آمریکایی ها به ستوه آمده است.  این مسئله نیز با انتخاب غسان هیتو به عنوان نخست وزیر دولت موقت معارضان پررنگ تر شد. انتخاب غسان هیتو هرچند برای معارضان در ابتدا به عنوان یک پیروزی به حساب می آمد ولی اختلافات بعدی نشان دهنده تزلزل سنگین در پشت صحنه این رخداد بود. استعفای معاذالخطیب ، تعلیق 12 عضو گروه معارضان به نشانه اعتراض به انتخاب غسان هیتو ، عدم به رسمیت شناختن غسان هیتو از طرف ارتش آزاد سوریه جلوه ای از این اختلافات است. البته واکنش ها نسبت به این اتفاقات نیز نشان دهنده همان اختلافات میباشد ازجمله این واکنش میتوان به سخنان سخنگوی وزیر امورخارجه انگلستان در باره استعفای معاذالخطیب اشاره کرد که تاکید کرد معاذالخطیب در بدترین شرایط بهترین خدمت را به معارضان و مردم سوریه انجام داده است در حالی که آمریکا و قطر از این اقدام او ابراز تاسف کردند.

این اختلافات سبب شده است تا غربی ها تمام تلاش خود را انجام دهند تا بتوانند این جبهه وسیع را یکپارچه کنند و در مقابل مردم سوریه و دولت رسمی این کشور به کارگیرند. سفر اوباما به سرزمین های اشغالی هرچند با اهدافی دیگر از طرف آمریکایی ها در حال توجیه بود ولی به نظر میرسد اصلی ترین مقصودش ایجاد اتحاد بین معارضان سوری است . پایگاه انیستیتو بروکینگز در یادداشتی باعنوان(( 5هدفی که اوباما با دستیابی به آنها میتواند پیروز شود )) به تحلیل چرایی سفر اوباما به اسرائیل پرداخت . مسائل داخلی اسرائیل ، توافق بر سر مسئله ایران با اسرائیل ، ایجاد ارتباط با محمود عباس ، توازن شهرک سازی ها ، توانمند سازی جان کری در اعمال سیاست های خارجی در منطقه موضوعاتی بودند که این سایت برای توجیه این سفر اعلام کرد . در حالی که نشانه های فراوانی برای عدم اولویت این پنج گزینه برای اوباما وجود دارد .از طرفی تنها نتیجه مشهود این سفر ایجاد ارتباط بین ترکیه و اسرائیل بود. این تلاش ها در اردن نیز ادامه یافت . وعده 200 میلیون دلاری به اردن برای حفظ این متحد آمریکا نیز در این راستا قرار میگیرد. روزهای آتی برای سوریه آبستن حوادث مهمی است که ان شالله به لطف حق این فتنه نیز از سر این مردم مظلوم  برطرف شود.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۲ ، ۱۳:۰۱
حامد موفق بهروزی

مقام معظم رهبری برای معرفی شاخص ها در طول چند سال ذکر شده به دو نحو عمل فرمودند :

الف) طرح گفتمان کلی در آن دوره به انهار مختلف از جمله بحث پیرامون حکومت مطلوب از نظر گاه حضرت رسول در خطبه های نماز جمعه طرح بحث های مختلف در جمع های دانشجویی و . . .

ب) بیان صریح شاخص ها در سخنرانی های قبل از انتخابات

تمامی شاخص های نوع دوم در طول این چند سال را به جهت اهمیت خدمت شما عرضه میدارم امید که مورد استفاده قرار گیرد


بیانات در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادى سنندج  ۲۲/۲/۸۸

مسئله‌ى بعدى در انتخابات این است که مردم سعى کنند صالح‌ترین را انتخاب کنند. آن کسانى که نامزد ریاست جمهورى میشوند و در شوراى نگهبان صلاحیت آنها زیر ذره بین قرار میگیرد و شوراى نگهبان صلاحیت آنها را اعلام میکند، اینها همه‌شان صالحند. اما مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‌ترین را پیدا کنید. این جا جائى نیست که من و شما بتوانیم به حداقل اکتفاء کنیم؛ دنبال حداکثر باشید؛ بهترین را انتخاب کنید.

 بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‌گونه نظرى ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل‌پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. اینى که ما گفتیم امسال، سال حرکت به سوى اصلاح الگوى مصرف است، یعنى امسال سالى است که ملت ایران تصمیم بگیرد که با اسراف مبارزه کند. نمیگوئیم بکلى و یکباره و در طول یک سال، اسراف تمام بشود؛ نه، ما واقع‌بین‌تر از این هستیم؛ میدانیم این کار مال سالیان پى در پى است و باید کار بشود تا به این فرهنگ برسیم؛ باید این کار را شروع کنیم.

 یکى از اساسى‌ترین کارها براى اینکه ما جلوى اسراف را بگیریم این است که مسئولین کشور، خودشان، کسانشان، نزدیکانشان و وابستگانشان، اهل اسراف و اهل اشرافیگرى نباشند. چطور میتوانیم اگر خودمان اهل اسراف باشیم، به مردم بگوئیم اسراف نکنید؛ «أ تأمرون النّاس بالبرّ و تنسون انفسکم»؛ «یا أیّها الّذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون. کبر مقتا عند اللَّه ان تقولوا ما لا تفعلون». اولین کار این است که ما مسئولین کشور را، افرادى انتخاب کنیم که مردمى باشند، ساده‌زیست باشند، درد مردم را بدانند و خودشان از درد مردم احساس درد کنند. این هم به نظر من شاخص مهمى است. آگاهانه بگردید؛ برسید؛ و به آنچه که رسیدید و تشخیص دادید، با قصد قربت اقدام کنید؛ با قصد قربت پاى صندوق انتخابات بروید و خداى متعال اجر خواهد داد. این هم یک نکته.

 

بیانات در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی  ۱/۱/۸۴

در آغاز برنامه(سند توسعه و پیشرفت کشور)، یک مدیریت کارآمد، با کفایت و پُرنشاط باید سر کار باشد تا بتواند سازه هاى این برنامه را مستحکم و استوار کند و پایه هاى این برنامه را به طور عمیق و محکم پى ریزى کند. اهمیت این انتخابات در این است که ملت ایران مى خواهد مدیرى را انتخاب کند که بتواند موانع اجراى برنامه را از سر راه ملت ایران بردارد؛ مثل بولدوزرى که موانع را برمى دارد تا جاده یى را صاف کند.

یک انسان قوى، با کفایت، داراى نشاط و شادابى و شوق به کار و احساس مسؤولیت خواهد توانست حرکت بیست ساله به سمت چشم انداز را - که امسال این شروع انجام مى گیرد - با قوت و قدرت آغاز کند. مدیرى که ملت ایران در انتخابات برخواهد گزید، شروع کننده است؛ در واقع وارد کننده ى کشور در یک دوره ى جدید و در یک حرکت تازه به سمت همان چیزهایى است که ملت ایران به آن احتیاج دارد. در طول سالهاى گذشته، از بعد از جنگ تا امروز، کارهاى فراوانى در این کشور انجام شده؛ هر کس انکار کند، بى انصافى کرده است. ساخت زیربناهاى کشور، کارهاى عمرانى فراوان، پیشرفت هاى علمى و فناورى؛ بنابراین در همه ى زمینه ها کار شده است.

 

بیانات در دیدار مردم کرمان‌   ۱۱/۲/۸۴

انسانى که داراى کارآمدى و کفایت باشد و به هدف‌ها و استقلال این ملت و لزوم پیشرفت این کشور ایمان داشته باشد، مى‌تواند بسیارى از کارها را بکند؛ همچنان‌که بحمداللَّه دولت‌هاى متعدد در طول سال‌هاى گذشته کارهاى بزرگى انجام دادند. محصول کارهاى آنها در اختیار مسؤولان بعدى است که بیایند و در راه خدمت به مردم و شیرین کردن کام آنها این کارها را تکمیل کنند.

البته رهبرى در پشتیبانى از رئیس‌جمهور هیچ‌گونه درنگى نمى‌کند. کسى را که مردم انتخاب کنند و رئیس‌جمهور قانونى کشور شود، همیشه مورد احترام و تکریم و حمایت جامع رهبرى در همه‌ى دولت‌ها بوده؛ بعد از این هم باید باشد.

اما آنچه در درجه‌ى اول اهمیت قرار دارد، این است که اهتمام همه‌ى مردم، نخبگان مردم و مسؤولان گوناگونِ بخش‌هاى مختلف این باشد که رئیس‌جمهورى انتخاب شود که بتواند گره‌هاى زندگى مردم را در دوران کنونى باز کند؛ وظایف این دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل کند. ان‌شاءاللَّه مردم کارى کنند که خداى متعال رئیس‌جمهورى با این توانایى‌ها و با این رویکردها براى این کشور مقدر کند.

هر دوره خصوصیتى دارد و هر کدام از مسؤولان در دوره‌هاى گذشته کارهایى انجام دادند. امروز ما احتیاج داریم که در کشورمان تلاش و پیشرفت و رشد علمى و فناورى، همراه با عدالت اجتماعى و مبارزه‌ى با فساد باشد. آنچه براى رئیس‌جمهور آینده بسیار مهم است، این است که با همه‌ى وجود در پى کار و تلاش براى مردم باشد. لذا من در اول سال عرض کردم؛ آنچه کشور احتیاج دارد، رئیس‌جمهور بانشاط، مصمم، کاردان، توانا، پیگیر و با حوصله است؛ رئیس‌جمهورى که قدر مردم را بداند؛ با مردم صمیمى باشد؛ براى مردم مجاهدت کند؛ براى مردم کار و تلاش کند؛ ظرفیت‌هاى کشور را آن‌چنان به‌کار بگیرد که مردم بتوانند از این ظرفیت‌ها در همه‌جا بهره‌مند شوند؛ رئیس‌جمهورى که اعماق کشور و روستاهاى دورافتاده براى او با تهران تفاوتى نداشته باشد؛ حق مردم شهرهاى بزرگ و کوچک در نظر او یکسان باشد؛ بتواند براى رفع تبعیض و پُر کردن شکاف میان ثروتمندان و فقرا تلاش و کار کند؛ رئیس‌جمهورى شجاع، با تدبیر و مؤمن به هدف‌هاى انقلاب و نظام باشد.

البته بدیهى است که رهبرى از فرد خاصى حمایت نمى‌کند؛ از معیارها حمایت مى‌کند. ما دنبال این هستیم که این معیارها تحقق پیدا کند. بنده دنبال این هستم که شخصى سر کار بیاید و قوه‌ى مجریه را اداره کند که خود را خدمتگزار مردم بداند و توانایى داشته باشد و به آرمان‌هاى امام و نظام اسلامى معتقد و پایبند باشد و حقیقتاً عدالت و مبارزه‌ى با فساد براى او حائز اهمیت باشد. دعا مى‌کنیم خدا دل‌هاى مردم را به این سمت هدایت کند که بتوانند چنین کسى را - که امروز مورد نیاز لحظه‌ى تاریخىِ حساس ِ این کشور است - انتخاب کنند.

اگر خداى متعال توفیق دهد که رئیس‌جمهورِ کارآمدِ باکفایتِ پُرنشاطِ شادابى که علاقه‌ى به مردم و علاقه‌ى به عدالت و علاقه‌ى به رفع فساد و تبعیض براى او در درجه‌ى اولِ برنامه‌ها قرار داشته باشد، سر کار بیاید، من به شما عرض بکنم که بسیارى از مشکلات اساسى این کشور - چه مسائل داخلى و چه مسائل خارجى - حل خواهد شد.

 

بیانات در دیدار مردم شهرستان جیرفت   ۱۷/۲/۸۴

من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات، حتّى از انتخاب اصلح هم مهمتر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.

اصلح یعنى چه کسى؟ یعنى کسى که همین هدف‌ها را دنبال کند؛ یعنى کسى که همین دردها را بداند و حس کند؛ یعنى کسى که براى ریشه‌کنى فقر و فساد عزم جدى داشته باشد؛ یعنى کسى که به حال قشرهاى محروم و مستضعف دل بسوزاند. اصلح کسى است که هم به ترقى و پیشرفت کشور و توسعه‌ى اقتصادى و غیراقتصادى بیندیشد؛ هم زیر توهمات مربوط به توسعه، آن‌چنان محو و مات نشود که از یاد قشرهاى مظلوم و ضعیف غافل بماند. اصلح کسى است که به فکر معیشت مردم، دین مردم، فرهنگ مردم و دنیا و آخرت مردم باشد. اصلح کسى است که بتواند این بارِ عظیم را بر دوش بگیرد؛ هر کسى نمى‌تواند این بار را بر دوش بگیرد؛ نشاط و حوصله و همت و قدرتِ لازم و هوشمندى لازم دارد. البته هر کس صلاحیتش در مراکز قانونى تأیید شود، صالح است؛ اما باید در بین صالح‌ها گشت و صالح‌تر را پیدا و او را انتخاب کرد. این، هنر شما مردم است.

امیدوارم ان‌شاءاللَّه با تشکیل یک دولت قوى و کارآمد و با کفایت، راهى را که دولت‌هاى قبل با دلسوزى و پشتکار رفتند، با قوتِ هرچه بیشتر ادامه دهد و مشکلات این منطقه و استان کرمان و همه‌ى کشور ایران عزیز - بخصوص مناطق محروم - را برطرف کند.

 

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجى‌    ۵/۳/۸۴

بعضى‌ها هستند که خیلى وسوسه مى‌کنند - آیا این، آیا آن؟ آیا این، آیا آن؟ - آخرش هم یا مجبور مى‌شوند به طاق جفت و استخاره متوسل شوند و یا اصلاً از خیر رأى دادن مى‌گذرند. نه، انسان فکر مى‌کند؛ به کسى مى‌رسد و مى‌گوید: خدایا! نتیجه‌ى تحقیقات من این است. من طبق حجت درونى خودم - که عقل و تفکر است - و بر اساس مشورتى که با دیگران داشته‌ام، رأى مى‌دهم. خداى متعال قبول مى‌کند؛ ولو این تشخیص، درست نباشد. بنابراین نباید وسوسه کرد. معیارها، معیارهاى روشنى است. جوسازى و تبلیغات دروغین و براق و رنگین نباید انسان را از شناخت حقیقت دور بدارد.

البته یکى از معیارها هم این است که هرچه دشمنان این ملت مى‌خواهند، عکس آن باید عمل کرد. چیزى که آنها مى‌خواهند، خیر ملت نیست. آنها منافع خودشان را دنبال مى‌کنند. بلندگویان استکبارى دنیا که به مجلس هفتم اعتراض مى‌کنند، همان کسانى هستند که مجالس صددرصد فرمایشىِ سلطنتىِ دوران شاه را قبول داشتند. الان هم نظامهایى را که در آنها اصلاً رأى‌گیرى به معناى درست کلمه وجود ندارد، قبول دارند؛ اما به این مجلس اعتراض مى‌کنند! چرا؟ چون آن، منافعشان را تأمین مى‌کند؛ اما این، منافعشان را تأمین نمى‌کند. آنها دنبال منافع خودشان هستند. اگر جهتى را نشان دادند و به جایى تمایلى داشتند، معلوم است که منافع آنها در آن است؛ که درست نقطه‌ى مقابل منافع ملت و نظام جمهورى اسلامى است و باید با آن مخالفت کرد؛ همان معیارى که امام (رضوان‌اللَّه‌علیه) به ما گفتند.

 

بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ی تهران‌   ۲۸/۲/۸۰

وظایف فراوانى بر عهده رئیس‌جمهور است. عمده این وظایف دو چیز است. البته از همه ظرفیتها و قابلیتها و استعدادهایى که در این کشور وجود دارد، باید استفاده شود. همه نیازهاى این کشور - نیازهاى امروز، حتّى زمینه نیازهاى فردا - باید در تصمیم‌گیریها دیده شود. باید عدالت، محور و اساس باشد. باید امنیتِ همه‌جانبه مورد توجّه باشد؛ امنیّت اجتماعى، امنیّت اقتصادى، امنیّت فرهنگى، امنیّت آبرویى. مردم در نظام جمهورى اسلامى باید احساس کنند که جان و مال و فرزندان و ناموس و فکر و عقیده و سرمایه‌گذارى و فعّالیت اقتصادى‌شان برخوردار از امنیّت است. بهداشت مردم، عزّت و هویّت ملى مردم، ارتقاى علمى کشور، کارآمدى دستگاه ادارى و فسادزدایى از آن، در قانون اساسى وجود دارد. اینها وظایف مهمى است که باید وجهه همّت قرار گیرد. البته همه این وظایف در چهار سال ریاست جمهورى قابل عمل نیست؛ بسیارى از اینها در بلند مدّت محقّق مى‌شود و در دوره‌هاى متعدّد، افرادى باید این کارها را پى بگیرند تا به نتایجى برسد؛ منتها جهتگیرى باید اینها باشد.

در میان اینها دو چیز از همه مهمتر است که ان‌شاءاللَّه در فرداى رأى‌گیرى، هر کس با انتخاب اکثریت مردم، به‌سلامت و با عافیت و امنیّت و آرامش رأى آورد و رئیس‌جمهورِ قانونى این کشور شد، در برنامه‌ریزیها باید به این دو چیز اهمیت بدهد: یکى از این دو چیز عبارت است از گشایش اقتصادى و ایجاد غنا در کشور - رفع مشکلات و اصلاح امور اقتصادى - دیگرى ارتقاء فرهنگ دینى.


در انتها نیز به حکم استقرا گمان میکنم که شاخص های حضرت آقا برای این دوره نیز تا حدود زیادی مشترک با همین شاخص های فوق الذکر باشد. اما لزوم مطابقت تمامی موضوعاتی که از طرف رهبری مطرح خواهد شد با شرایط کنونی بسیار بسیار مهم میباشد.

۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۲ ، ۲۱:۳۰
حامد موفق بهروزی