دیدگاه

در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی شود
  • دیدگاه

    در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی شود

امام خامنه ای (حفظه الله):
دیدگاه

جوانها! بدانید، بدون هیچ‌گونه تردیدی آینده‌ی روشن و امیدبخش این کشور و این نظام متعلّق به شما است؛ شما خواهید توانست کشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ شما به توفیق الهی خواهید توانست الگو و نمونه‌ی کاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامی را در این آب و خاک تشکیل بدهید؛ برای اینکه بتوانید این وظائف بزرگ را انجام بدهید، بایستی دین را، تقوا را، عفّت را، پاکیزگیِ روحی را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج کنید و تقویت کنید. جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به عفّت، به [انجام‌] خدمات اجتماعی و به ورزش؛ اینها خصوصیّاتی است که جوانِ امروز به آن احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجیِ من ان‌شاءالله توفیق انجام این کار را داشته باشید.

طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ق.ظ

رفع حصر سران فتنه با چاشنی احیا فتنه

شعله های تردید 88  چنان در میان انقلابیون اول نهضت نفوذ کرد که بسیاری از مدعیان دفاع از نظام و انقلاب را به دامن استکبار کشاند و کار به جایی رسید که  بخشی از مردم نیز دچار سوظن به نظام گشتند و در نهایت شد نباید آنچه میشد.

اکنون پس از گذشت چند سال از آن وقایع تلخ و ناگوار برخی از دست اندر کاران فتنه که به لطف مسامحه کاری دستگاه قضا اکنون کسوت های مختلفی در امور کشورداری را به عهده گرفته اند دم از رفع حصر و یا حداقل دادگاهی کردن سران فتنه میزنند و حصر این اشخاص را غیر قانونی میدانند.

در حواشی این مسئله سناریو های جالبی در حال وقوع است؛ پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، عده ای حصر فتنه گران را از تصمیم های شورای عالی امنیت ملی جلوه میدهند و به دنبال فشار سیاسی بر دکتر روحانی هستند تا به واسطه ریاست بر این شورا پیگیر رفع حصر سران فتنه باشد. این افراد که خود را ستون فقرات دولت روحانی میدانند به واسطه حمایت خود در ایام انتخابات از روحانی، سهم خود را مطالبه میکنند. از طرفی عده ای، دستور مستقیم رهبری را علت اصلی حصر فتنه گران میدانند و این مسئله را از مصادیق دیکتاتوری در نظام اسلامی ایران جلوه میدهند. 

اما واقعیت مسئله چیست و چرا این دو حرکت به موازات هم پیش میرود؟ چرا کسانی که پیگیر رفع حصر هستند به جای اینکه بر یک نقطه تمرکز داشته باشند هم زمان به دو جایگاه نظام ( شورای عالی امنیت ملی-رهبری) تمرکز کرده اند؟ آیا این مسئله سبب کاسته شدن توان آن ها نخواهد شد؟ آیا این کار نمیتواند مقصود آنها را به تاخیر بیندازد؟

در ثانی اگر رفع حصر صورت گیرد، کمترین رخدادی که در انتظار این فتنه گران است دادگاه انقلاب اسلامی است. آیا اشخاصی که پیگیر رفع حصر هستند امید دارند نتیجه دادگاه بهتر از حصر خانگی باشد؟ لذا باید پرسید هدف اصلی این افراد چیست؟

در پاسخ به پرسش های بالا ذکر چند دو نکته الزامی است:

1- اول باید روشن شود در نظام جمهوری اسلامی وظیفه قضاوت و دادرسی به عهده چه کسی است. یافتن این پرسش به دوگونه امکان پذیر است:

الف) بررسی مبانی فقهی اسلامی

ب) بررسی قانون اساسی  

الف: در کتاب « ولایت فقیه» امام خمینی در صفحه 75 مطلبی که با عنوان « منصب قضا متعلق به کیست؟» اینگونه آمده است: حضرت امیر المومنین (ع) خطاب به شریح میفرماید : « تو برمقام و منصبی قرار گرفته ای که جز نبی یا وصی نبی و یا شقی کسی بر آن قرار نمیگیرد» و شریح چون نبی و وصی نیست شقی بوده است که بر مسند قضاوت نشسته است. در ادامه این مطلب آمده است که : از روایات برمی آید که تصدی منصب قضا با پیغمبر(ص) یا وصی اوست. در این که فقهای عادل به حسب تعیین ائمه (ع) منصب قضا (دادرسی) را دارا هستند و منصب قضا از مناصب فقهای عادل است اختلافی نیست. همین طور در صفحه 77 این کتاب روایتی از صدوق مطرح میشود که امام میفرماید: از حکم کردن بپرهیزید زیرا حکومت(دادرسی) فقط برای امامی است که عالم به قضاوت ( و آیین دادرسی و قوانین) و عادل در میان مسلمانان باشد، برای پیغمبر است یا وصی پیغمبر. و در ادامه این مطلب اینگونه آمده است : پس قضا (دادرسی) برای کسی است که این سه شرط ( یعنی رئیس و عالم و عادل) را داشته باشد.      

توجه داشته باشید که این سه شرط همان شروط ولی فقیه میباشد.                                           
                            
آیت الله جوادی آملی در کتاب « ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت» صفحه 242 وظایف و شئون حاکم اسلامی را این گونه میشمارد : فقیه جامع الشرایط دارای چهار شأن میباشد که دوشأنش علمی است و دو شأن دیگر آن عملی میباشد. این چهار وظیفه عبارتند از: 1-حفاظت 2-افتا 3-قضا 4-ولا            

آیت الله جوادی آملی در صفحه 244 کتابشان در توضیح وظیفه سوم ( قضا ) این گونه مینویسند : این وظیفه حاکم اسلامی، یعنی تنفیذ عملی احکام صادر شده برخلاف وظیفه سابق( افتا) مربوط به عمل و در محدوده اجرای احکام اسلام است.                                  

با این توضیحات فهم میشود که در بحث فقهی وظیفه قضاوت در نظام اسلامی به عهده ولی فقیه است      
                                                                
ب: در قانون اساسی هم طبق اصل110 وظیفه نصب و عزل و قبول استعفای عالیترین مقام قضایی کشور به عهده ولی فقیه گذاشته شده که دلیل این مسئله هم همان مبنای فقهی است که در بخش قبل ذکر شد.    

در مجموع باید دانست که وظیفه قضاوت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عهده ولی فقیه است که بنا به ضرورت عقلی با ساختاری که ایجاده شده است انجام دادرسی با واسطه قوه قضاییه صورت میپذیرد.

2-بارها رهبر معظم انقلاب و آیت الله آملی لاریجانی اعلام کرده اند که نظام اسلامی در برخورد با فتنه گران با ملاطفت برخورد کرده است و در برخی موارد بنا به مصالح با مسامحه کاری از جرم فتنه گران گذشت کرده است.

با دو نکته فوق به نظر میرسد کسانی که به دنبال دادگاهی کردن سران فتنه هستند دلشان به حال آنها نسوخته است چرا که اگر آنها در دادگاه مجازات شوند مجازاتی بسیار شدیدتر از حصرخانگی در انتظارشان خواهد بود. فلذا به دنبال هدف دیگری از این مسئله هستند.

باید توجه داشت اگر رفع حصر صورت گیرد و سران فتنه به دادگاه فرستاده شوند اولین بازخوردی که رقم میخورد، احیای جو فتنه در کشور خواهد بود.از آنجایی که حکم دادگاه بسیار شدیدتر از حصر ساده خانگی است، اعلام آن حکم خود میتواند جرقه ای دیگر بر خاکستر فتنه باشد.

اما مسیری که باید طی شود تا این جرقه بتواند آتش فتنه را روشن کند پررنگ کردن شعارهای ایام فتنه 88 میباشد. یاد آور میشود در آن ایام یکی از اصلی ترین شعارهای فتنه گران، دیکتاتوری نظام اسلامی بود. کسانی که امروز شعار رفع حصر سر میدهند، در تلاش هستند  اذهان عمومی را به این سمت سوق دهند که، کسی که به ناحق دستور حصر را صادر کرده است رهبری است و حتی رئیس جمهوری ایران هم نتوانسته رهبری را راضی به رفع حصر کند فلذا دیکتاتوری ادامه دارد.  

در خاتمه یاد آور میشود مشروعیت شورای عالی امنیت ملی و تمام ارگان های نظام اسلامی متوقف بر تایید ولی فقیه میباشد فلذا باکی نیست از این که گفته شود رفع حصر به دستور رهبر انقلاب صورت گرفته چه اینکه بنا به دلایل ذکر شده این نکته عین وظایف ولی فقیه میباشد اما باید دقت کرد که پشت پرده این فضاسازی رسانه ای چیزی نیست جز احیای دوباره فتنه گران .
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۵

نظرات  (۵)

۱۶ تیر ۹۳ ، ۰۸:۰۸ یک بنده خدا
تحلیلتون در مورد جرقه فتنه در صورت دادگاهی شدن سران فتنه منطقی است اما بیشتر منطبق با مصلحت است تا مر قانون
فکر می کنم امروز بازخوانی فتنه برای کشور لازم است و البته به نظر من روشن شدن تکلیف فتنه گران و منسوبین به فتنه هم لازم است
این نوع از منطقی نویسی مصباح گون که مشروعیت همه چیز و همه کس را به ولی فقیه وابسته کنه باعث خواهد شد تا در ذهن بخشی از اقشار خاکستری هر اشتباه یا حتی اقدام صحیح توجیه نشده ای باعث افت شان ولی فقیه و ولایت فقیه بشه
بنابراین تاکید دارم بر مر قانون تکیه کنیم تا نظر ولی فقیه و حصر، محاکمه یا حتی رفع حصر جماعت فتنه گر را از طریق مراجع قانونی تحلیل کنیم

پاسخ:
پاسخ:
در مورد فتنه گران معتقدم در بعضی موارد کم کاری شد و در بعضی موارد سهل انگاری و در بعضی موارد مسامحه کاری و کاش قوه قضاییه در همون ایام بصورت کامل جدی وارد کار میشد و کار رو یکسره میکرد اما الان به نظرم مصالحی است که باید با ظرافت بیشتری عمل شود. اما در مورد بخش دوم مطلب شما : ظاهرا مخالفت با علامه مصباح تبدیل به یک گفتمان شده و مهم نیست که منطق مطلب درست هست یا نیست و صرفا چسباندن یک موضوع به ایشان و یا جبهه پایداری خود به خود قضیه را حل میکند .
حالا خوبه که بنده هیچ ارجاعی به کتابها و نظرات ایشون در متن ندادم و صرفا به کتاب خود امام(ره) و علامه جوادی آملی اکتفا کردم.
به نظرم این دیدگاهی که شما فرمودید در خصوص قشر خاکستری دلیل این نمیشود که تئوری نظام اسلامی رو نادیده بگیریم .
یاد جریان آیت الله شریعتمداری می افتم که تو اون مسئله هم انقدر از مصلحت و خاکستر و فتنه و آتش گفتیم که حقایق بسیاری مکتوم موند و یک دهه بعد نسل جدید فکر می کرد که شریعتمداری یک فقیه مظلوم و سر به زیربود که نظام جمهوری اسلامی و امام، ناجوان مردانه اونو حذف کردن!
به نظرم اینکه مشروعیت نظام به تایید ولایت فقیه باشه و اینو برای همه تبیین کنیم مشکلی رو ایجاد نمی کنه و این که بگیم درین صورت کم کاری ها به نام ولی فقیه تموم میشه یک مغالطه است که فرصت کافی برای بیانش ندارم اما فکر میکنم دادگاهی کردن و بررسی دقیق عملکرد اصحاب فتنه لازمه و دستاوردهای برگزاری یه همچین دادگاهی برای تاریخ انقلاب و بالابردن شعور سیاسی مردم و بیان نقش دشمن در تحولات مختلف این کشور به هزینه دادنش می ارزه هرچند که اراده ای در دستگاه قضا برای این امر نمی بینم.

پاسخ:
پاسخ:
برگزاری دادگاه زمانی که خود نظام تصمیم به برگزاری آن بگیرد شاید مناسب باشه اما اگر در انفعال و تحت فشار امثال خاتمی و مطهری و . . . باشه به نظرم بسیار ضربه زننده خواهد بود.
۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۸:۰۸ یک بنده خدا
اول اینکه جناب مصباح عزیزند ولی برای من یکی لااقل زیاد مرجع فکری نبودن و نیستن
قبول دارم که علیه ایشون زیاد کار تبلیغی شده اما بخشی از این شرایطی که میفرمائید ایجاد شده مربوط به اشتباهاته طرفداران ایشونه
شک دارم این که بگیم نباید مشروعیت نظام رو با عملکرد ریز و درشت نظام قاطی کرد مغالطه باشه مخصوصا که دوستان وقت کافی برای اثبات مغلطه بودنش رو ندارند
نظام من و شما نیستیم که در رودربایستی این و آن قرار بگیریم و منفعل بشیم. نظامی که رهبری و قانون اساسی داره منفعل نمیشه پس به نظر من حتی تحت فشار هرکسی هم اگر دادگاه معقولی برای فتنه گران اجرا بشه مناسبه و ضربه ای در کار نیست
بخشی از نظر الم که شاید خوب نتونستنه بودم بیان کنم این بود: صلاحدید در مورد محاکنه فتنه گران رو در مراجع قانونی مثل قوه قضائیه پیگیری کنیم و سعی نکنیم هر اقدامی رو بلافاصله به مشروعیت نظام مرتبط کنیم

پاسخ:
پاسخ:
در مورد آقای مصباح باید عرض کنم که بنده هم به برخی عملکردهای ایشان نقد دارم و همین طور نسبت به اطرافیان ایشون اما من حس میکنم امروز به سبب همین موارد طوری با ایشان برخورد میشود که گویا قصد حذف قطعی ایشان رو دارند و این روند کاملا ملموس هست و به شخصه نمیپسندم که این برخورد صورت بگیرد این مسئله زمانی تلخ تر میشود که برخی عملکردهای سیاسی ایشان را با منطق علمی ایشان قاطی میکنیم.
در مورد سران فتنه هم بهترین گزینه را هنوز هم که هنوزه حصر میدانم و هیچ
وقت معتقد به عملکرد انفعالی در برابر جریان باطل نبودم
سلام
تحلیل جالبی بود، لیکن به سوالات ابتدایی مطروحه، پاسخ منطقی ندادید، اینکه در این کش و قوس دکتر روحانی چه نقش و برنامه ای دارد و در این پازل در کجای قضیه هست و اینکه این مسئله که را باید مدنظر داشت که آیا دادگاهی نشدن این عناصر، از روی ملاطفت نظام است یا آتش زیر خاکستر فتنه؟
اگر ملاطفت نظام است که شما نقدت را وارد کردید و اگر از نگرانی بلند شدن خاکستر است که مسئله مطلوبی برای نظام نخواهد بود که بواسطه ترس از رفتار گروهکی عده ای دادگاه را تاخیر انداخت.
نکته مهم که باید بر روی آن تاکید شود این است که در صورت برگزرای دادگاه، واکنش شخص روحانی چه خواهد بود؟
با توجه به حمایت چند روز پیش رهبری از وی و دولتش، آیا باز هم در دام هاشمیون خواهد افتاد.
در ضمن من حال داشتم و مطلب شما را خواندم!!

پاسخ:
پاسخ:
اول از این شروع میکنم که همین که حال داشتی و مطلب رو خوندی برای ما یه دنیاست!!!
نظام ملاطفت کرده است یا از فتنه جلوگیری کرده؟ خوب نسبت به خود این سران فتنه ملاطفت داشته و نسبت به اجتماع جلوگیری از فتنه . البته این که کدوم یکی ملاک بوده قطعا نمیشه گفت ولی تدبیر که شده این دو نتیجه رو داشته.
در نهایت قبول دارم باید کمی بیشتر روی چینیش محتوای این یادداشت کار میشد ولی خودت که اهل دلی برادر مشکل رو میدونی که!!!
اینایی که میگن محاکمه از دو حال خارج نیستن:
یا بچه حزب اللهی هایی هستند که میخوان سران فتنه مجازات بشن (و البته خیلی به تبعات مجازات سنگین اینها کاری ندارن)
یا اصلاح طلب هایی که می خوان با محاکمه و مجازات «نخست وزیر امام» و «یار دیرین امام» مظلوم نمایی کنن.
...
همه اش یاد عثمان و قاتلین و خونخواهانش میفتم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی