دیدگاه

در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی شود
  • دیدگاه

    در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی شود

امام خامنه ای (حفظه الله):
دیدگاه

جوانها! بدانید، بدون هیچ‌گونه تردیدی آینده‌ی روشن و امیدبخش این کشور و این نظام متعلّق به شما است؛ شما خواهید توانست کشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ شما به توفیق الهی خواهید توانست الگو و نمونه‌ی کاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامی را در این آب و خاک تشکیل بدهید؛ برای اینکه بتوانید این وظائف بزرگ را انجام بدهید، بایستی دین را، تقوا را، عفّت را، پاکیزگیِ روحی را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج کنید و تقویت کنید. جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به عفّت، به [انجام‌] خدمات اجتماعی و به ورزش؛ اینها خصوصیّاتی است که جوانِ امروز به آن احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجیِ من ان‌شاءالله توفیق انجام این کار را داشته باشید.

طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۱، ۰۲:۲۹ ب.ظ

بن بست بحران سوریه ؛ ادامه درگیری یا گفتگو ؟

همانگونه که در یادداشت"سوریه خط مقدم مبارزه با استکبار" عنوان گردید علل مختلفی دست به دست هم داده و مسئله سوریه را به یک بحران جهانی تبدیل کرده اند. این در حالی است که کشورها و گروههای طراح این فاجعه انسانی تا حدود زیادی به اهداف خود دست نیافته اند.

هر روزی که از این اشتباه استراتژیک می گذرد هزینه های آن نیز بیشتر می شود و دامان عاملان آن را آلوده تر می کند. سردرگمی و انفعال دشمنان اسلام و مقاومت در رویکرد متناقض آنها آشکار گردیده و آنها نیز به نتایج این اقدام وحشی گرایانه خود دچار گشته اند.

آنچنان که "داگلاس هرد" سیاست مدار معروف انگلیسی می گوید: ما داریم زیر منگنه ای له می شویم که خودمان آن را به وجود آورده ایم. وخامت اوضاع سوریه، غرب را شدیدا تحت فشار قرار داده است. وجود رویکردهای متفاوت نسبت به مسئله سوریه در مراکز امنیتی و دستگاه سیاست خارجی آمریکا نیز سردرگمی شدیدی را برای دولت آمریکا رقم زده است.

مسئله ای که در چند روز اتفاق افتاد تمدید تحریم تسلیحاتی مخالفان سوریه توسط اتحادیه اروپا بود. در جلسه بروکسل، انگلستان با حمایت فرانسه و ایتالیا به دنبال لغو تحریم ها بودند ولی نتوانستند 27 کشور اروپایی را مجاب به لغو تحریم ها کنند. این مسئله نیز شکست سیاسی انگلستان را در قبال سوریه آشکار ساخت.


اما رویکرد آمریکا بعد از دو سال ظاهرا تغیییراتی داشته است. این نکته را می توان در تغییرات اساسی دستگاه دیپلماسی آمریکا با تغییر وزیر امور خارجه به روشنی دریافت. قبل از آن نیز برکناری "دیوید پترائوس" رئیس سابق سازمان سیا رنگ و بوی تغییر استراتژی را در مباحث امنیتی آمریکا تشدید کرد."جو بایدن" نیز در اظهاراتی متفاوت با قبل مخالفت خود را با تجهیز مخالفان سوری اعلام داشت. این جهت گیری ها در حالی است که در دو سال گذشته هیلاری کلینتون حمایت همه جانبه ایالات متحده امریکا را از مخالفان سوریه اعلام می داشت.

تغییر تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن عدم کارآمدی استراتژی قبلی است. اما در چه سوریه چه رقم خورده است که آمریکا و گروه مخالفان در پی راه حل جدیدی برای این بحران می باشند؟

تحلیل شرایط داخلی سوریه در ارتباط نزدیک با تحلیل دو مولفه "موضع عمومی مردم سوریه" و "شرایط متقابل نظامی گروه موسوم به ارتش آزاد و ارتش دولت سوریه" است.

آنچه در آغاز تنش ها در سوریه رقم خورد این واقعیت را نشان داد که اقشاری از مردم سوریه تا حدودی به جریانات مخالف دولت سوریه تبدیل گشته بودند و در تجمعات مخالفان حضور پیدا می کردند اما بعد از حضور پررنگ تر عوامل سلفی و مزدوران استخدام شده در این جریانات و مشخص شدن ریشه ها و حامیان اصلی این اختلافات مردم سوریه نیز به دولت اسد تمایل پیدا کردند و در حال حاضر اکثر مخالفان فعال در سوریه را مزدوران افغانی، پاکستانی، تونسی و در کل کسانی که با حمایت مالی قطر، عربستان و ترکیه از خارج مرزهای سوریه وارد آن شده اند، تشکیل می دهند.

در مقابل این جریان ارتش سوریه از ابتدای تحولات ثابت قدم و با اقتدار به دفاع از مردم و کشور پرداخته و به عنوان نقطه قوت این جریان محسوب می شود. تا چند ماه قبل برتری نیروهای مخالف اسد بسیار مشهود بود ولی اکنون ارتش سوریه نیز توانسته با راهکارهای جدید و ایجاد بسیج عمومی در مناطق پاکسازی شده و حفظ آن مناطق توازن نسبی در کشور ایجاد کند.

عدم توانایی طرفین درگیری جهت تسلط کامل بر سوریه و طولانی شدن این جنگ داخلی سبب شده است که هر دوطرف به فکر آغاز گفت و گو ها باشند.

"علی حیدر" وزیر آشتی ملی سوریه با بیان این مطلب که دولت سوریه حاضر است با تمامی مخالفان که طرح سه ماده ای اسد را بپذیرند ، مذاکره کند؛ عزم راسخ دولت سوریه را برای آغاز گفت گو ها آشکار ساخت. در طرف مقابل نیز "معاذ الخطیب" رهبر مخالفان سوریه نیز بعد از چراغ سبز آمریکا آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کرد.

البته آغاز گفت و گوهای ملی مخالفانی نیز دارد از جمله قطر، ترکیه و عربستان سعودی چرا که این کشورها مدتهاست با هزینه های هنگفت در پی براندازی دولت سوریه بوده اند و اکنون با آغاز گفتگوها از معادله سوریه حذف خواهند شد و چه بسا متقبل هزینه های سیاسی دیگری هم خواهند شد.


تلاش ایران و روسیه نیز در مقابل جریان حامی مخالفان در این مسلئه یک توازن نسبی ایجاد کرده است و در نهایت آنچه مشاهده می شود یک بن بست واقعی برای هر دو طرف است، فلذا هر دو طرف به فکر معامله هستند تا به نوعی از شرایط موجود خارج شوند البته بعید است که گفت و گوها سریعا به نتیجه برسند پار که هر دو طرف بر خواسته های خود پافشاری می کنند و به احتمال زیاد آنچه رقم خواهد خورد ادامه درگیری ها تا انتخابات 2014 باشد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۰۵
حامد موفق بهروزی

بشار اسد

سوریه

محور مقاومت

نظرات  (۹)

۰۶ اسفند ۹۱ ، ۱۳:۱۶ مرید شیخ الحبیب
چرا نظر منو درباره ولایت فقیه نذاشتی؟ترسیدی؟اگه ذره ای به این بدعت اعتقاد داشتی کامنتمو میذاشتی و جوابتو می نوشتی
در حیرتم از مرام شما ساندیس خوران


دارم یه مطلب آماده میکنم که هنوز فرصت نکردم تکمیلش کنم . هر وقت تکمیل شد برات میذارم .
۰۶ اسفند ۹۱ ، ۱۸:۲۹ یه بنده خدا
با اینکه این مطلب رو یک بار از زبون خودت شنیده و یکبار هم موقع تایپ کردن و یکبار برای غلط گیری و یکبار روی سایت خونده بودم.
امومدم بگم حاجی دوست دارم


ما بیشتر اخوی
سلام
خدا قوت
مطلب جامع و مفیدی بود. ممنون.

ای کاش در وبلاگتان آرشیو موضوعی داشته باشید تا مطالبتان طبقه بندی شود.
سلام داداش
بروزم
یا علی
سلام حاجی
ناقلا این یه بنده خدا که اینقدر دوست داره کیه
شلوغ شدی ها
دلت هوس کمربند کرده؟؟؟


سلام اخوی
یه بنده خدا کسی نیست جز حاج رامین خودمون
منظورت همون کمربند میانی است دیگه؟
سلام
از حضور در وبلاگ و نظرتون متشکرم
شما هم موفق باشید
نظر اول
این مریدها همیشه افراطی هستند . مرید شخ الحبیب یا شیخ النجیب یا آن شیخ یا اون شیخ این آقا یا اون آقا

نظر دوم
یکی از علل مهم بحران سوریه بی توجهی و سرکوب اعتراضات مردمی بود که ابتدا آرام و تنها تجمع و شعار و شعرخوانی بود اما با سرکوب آنها توسط دولت سوریه اوضاع وخیم تر و وخیم تر شد
اگر دولت از خود مطمئن سوریه از ابتدا بجای برخورد خشن با معترضان با انها به مذاکره منطقی مینشست و اصلاحات اساسی در کشورشان ایجاد میکردند شاید الان شاهد این وضع نبودند


از اول هم اعتقاد داشتم که اشتباه در برخورد ها میتواند تشدید کننده اوضاع باشد ولی هیچ وقت نپذیرفتم که عامل اصلی این مسئله هست بر فرض حتی اگر این اتفاق هم افتاده باشد باید اول پرسید که بوجود آمدن این مسئله در درجه اول به چه علتی بوده و بعد برسیم به نحوه واکنش
سلام
تحلیل خوبی بود. اما از امثال شما انتظار تحلیل های مولفه ای با نگاه بومی تر میرود.
امام هادی (ع) اظهار داشت: حسادت همه حسنات انسان را از بین می ‌برد، خود برتر بینی سبب خشم مردم می‌شود. کسی که خود را بالاتر از همه بداند موجب خشم مردم و واکنش آنها در مقابل او شود. خودپسندی، خوشیفتگی، خود برتر بینی و خود بزرگ بینی هرکدام دارای معنای است که هرکدام در یک شخص باشد مضموم است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی